- Descriere
-
Detalii
Suntem cu toții mult mai puțin raționali decât presupune teoria economică standard. În plus, aceste manifestări iraționale de care noi dăm dovadă nu sunt nici întâmplătoare, nici absurde. Ele sunt sistematice și, din moment ce le repetăm iar și iar, sunt previzibile.
Prin urmare, nu vi s‑ar părea logic să modificăm teoria economică standard, s‑o scoatem din spațiul psihologiei naive (care adesea pică proba gândirii raționale, a introspecției și – cel mai important – a unei atente examinări empirice)?
Exact acesta este lucrul pe care încearcă să‑l realizeze domeniul în formare al economiei comportamentale – precum și cartea de față, ca mică parte din acest demers.
DAN ARIELY
O carte splendidă, care te și pune pe gânduri, te și amuză, vorbind despre o mulțime de lucruri: începând cu forța remediilor placebo și terminând cu plăcerile unui pahar de Pepsi. Ariely dă în vileag festele subtile, dar redutabile, pe care ni le joacă propria minte și ne arată cum putem să nu ne lăsăm păcăliți.
—Jerome Groopman, profesor, Facultatea de Medicină HarvardDan Ariely este un geniu al înțelegerii comportamentului uman. Niciun economist nu reușește mai bine să dea la iveală și să explice rațiunile ascunse ale alegerilor noastre bizare, pe piață și în afara ei. Irațional în mod previzibil ne va remodela, o dată pentru totdeauna, felul în care vedem lumea și pe noi înșine.
—James Surowiecki, autorul cărții Înțelepciunea mulțimilorIrațional în mod previzibil este nebunesc de originală. Ne arată de ce – mult mai adesea decât ne place să recunoaștem – oamenii fac greșeli prostești, uneori dezastruoase. Ariely nu doar că ne oferă o lectură fascinantă, ci ne face și mult mai înțelepți.
—George Akerlof, laureat al Premiului Nobel pentru economie în 2001 și profesor de economie la University of California, BerkeleyCu tolba plină de experimente istețe, idei interesante și anecdote încântătoare, Dan Ariely este un ghid înțelept și amuzant în înțelegerea metehnelor, a erorilor și a gafelor comise de oameni în luarea deciziilor de zi cu zi.
—Daniel Gilbert, profesor de psihologie la Harvard UniversityAceastă ediție a apărut cu sprijinul UniCredit Bank:
În această carte revoluționară, Dan Ariely ne prezintă economia comportamentală într-un mod captivant. Observațiile lui despre emoțiile și normele sociale în contextul deciziilor umane demonstrează că iraționalitatea poate fi previzibilă. Indiferent dacă acționăm în calitate de consumatori sau dacă suntem răspunzători de aplicarea unor campanii pentru public, cunoașterea modului în care suntem previzibil iraționali e un punct de plecare pentru îmbunătățirea deciziilor și a stilului de viață. - Despre Autor
-
Dan Ariely este titularul catedrei James B. Duke de Economie behavioristă, la Duke University. În cadrul acesteia mai predă şi la Center for Cognitive Neuroscience, School of Medicine şi la Facultatea de Economie.
Este unul dintre fondatorii organizaţiei Center for Advanced Hindsight. A studiat psihologie la Universitatea din Tel Aviv, şi-a luat masterul în Psihologie cognitivă de la University of North Carolina şi are un doctorat în Administrarea afacerilor (Duke University).
Scrie pentru reviste de specialitate, dar şi, ocazional, pentru New York Times, Washington Post, Financial Times.
- Recomandări
-
S-ar putea să fii interesat și de următoarele produse:
-
The Tipping Point
Preț normal: 55,00 lei
Special Price 44,00 lei
-
Iraționalitatea benefică
Preț normal: 52,98 lei
Special Price 42,38 lei
-
Adevărul (cinstit) despre necinste
Preț normal: 47,20 lei
Special Price 37,76 lei
-
Dolari și rațiune
Preț normal: 49,00 lei
Special Price 39,20 lei
-
Decizii extraordinare
Preț normal: 55,00 lei
Special Price 44,00 lei
-
Misbelief
Preț normal: 69,00 lei
Special Price 55,20 lei
-
- Opinia cititorilor
-
- Adela Chioveanu (01.06.2010) O carte ce reuseste sa-ti ofere raspunsuri la intrebari pe care nici macar nu ti le-ai pus -
-
Iraţional în mod previzibil este o carte ce reușește să-ți ofere răspunsuri la întrebări pe care nici măcar nu ți le-ai pus.
În general, fiecare dintre noi se consideră un om rațional. Dacă ne-ar fi chestionate deciziile de cumpărare, ne-am argumenta cu tărie hotărârile sprijinindu-ne de termeni economici. Dan Ariely oferă în cartea lui o perspectivă diferită. Ca urmare a unor fapte pe care le-a observat de-a lungul vieții, a realizat o serie de experimente pentru a determina cât de raționale sunt deciziile pe care le iau oamenii și care sunt în realitate factorii care le determină.
Concluziile experimentelor arată o față a oamenilor care pică victimele propriilor lor sisteme de manipulare. De ce pretindem că suntem raționali atunci când nu suntem? Pentru că nu ne dăm seama. Influența pe care subconștientul o are asupra noastră este mai pronunțată decât ne imaginăm.
Un experiment care mi-a atras atenția a fost cel legat de procesul de ”agățat”. Unii bărbați ar putea face o profesie din a agăța femei, la fel cum unele femei ar putea face o meserie din a se lăsa agățate. Cert e că toată lumea a ieșit cel puțin o dată la agățat. Indiferent de care este scopul final al acțiunii, Ariely oferă un sfat foarte practic pentru a-ți mări șansele de succes.
Oamenii au tendința de a compara pentru a putea determina valoarea pe care un obiect o are. Același fenomen se întâmpla și atunci când obiectul comparării este o persoană. Dacă ieși la agățat singur(ă), cineva te poate observa sau nu. Dacă ieși cu un/o prieten(ă) care te pune pe tine într-o lumină mai favorabilă, probabilitatea de a fi percepută ca o persoană mai frumoasă, mai interesantă sau mai cum vreți voi este mai mare. Prezența ”termenului de comparație” crește valoarea voastră.
Recomand sincer și mă ofer să furnizez această carte tuturor persoanelor interesate de marketing, mai ales de partea privind comportamentul consumatorului. Oferă insight-uri interesante pentru cei dornici să jongleze cu mintea consumatorului.
- Cuprins
-
O notă către cititori
Introducere
Cum a ajuns un accident să mă conducă la iraţionalitate şi la cercetarea descrisă aici
1. Adevărul despre relativitate
De ce totul este relativ – chiar şi atunci când n‑ar trebui să fie
2. Eroarea amăgitoare a conceptului de cerere şi ofertă
De ce perlele – şi orice altceva – costă cât ochii din cap
3. Cât costă un cost zero
De ce plătim adesea prea mult atunci când nu plătim nimic
4. Costul normelor sociale
De ce suntem încântaţi să facem un lucru, dar nu şi când ne plăteşte cineva pentru el
5. Influenţa excitării
De ce când ne înfierbântăm ardem mai tare decât ne dăm seama
6. Problema amânării şi a autocontrolului
De ce nu ne putem determina să facem lucruri pe care vrem să le facem
7. Preţul piperat al posesiunii
De ce supraevaluăm ceea ce avem
8. Prea multe uşi deschise
De ce opţiunile ne distrag atenţia de la scopul nostru principal
9. Efectul aşteptărilor
De ce mintea vede ceea ce se aşteaptă să vadă
10. Puterea preţului
De ce aspirina de jumătate de dolar poate face ce nu poate aspirina de un cent
11. Contextul caracterului nostru. Partea I
De ce nu suntem cinstiţi şi ce putem face în privinţa asta
12. Contextul caracterului nostru. Partea a II-a
De ce suntem mai cinstiţi atunci când avem de‑a face cu bani numerar
13. Bere şi prânzuri gratuite
Ce este ştiinţa economiei comportamentale şi unde sunt prânzurile gratuite?
Material-bonus adăugat pentru ediția extinsă și revizuită
Reflecţii şi anecdote pe marginea câtorva capitole
Gânduri despre criza creditelor ipotecare substandard şi consecinţele ei
Mulţumiri
Lista colaboratorilor
Bibliografie şi recomandări de lectură
Note